مجله سلامت

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

مجله سلامت

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

بررسی داروی ضد شپش مالایتون Malathion

عارضه ی شپش برای بسیاری از ما در سنین مدرسه ممکن است رخ داده باشد مخصوصا زمانی که وسایل شخصیمان مثل شانه را با دوستان به اشتراک می گذاشتیم. شپش نوعی حشره انگلی است که بر روی پوست سر و ابروها و غیره زندگی و از خون انسان در طول روز چندین بار تغذیه می کند. داروی مالایتون یکی از انواع حشره کش اسا که در از بین بردن شپش کاربرد فراوان داشته و با تحقیقات انجام شده داروی مفیدی در این عارضه شناخته می شود. تاش ما در این مطلب بر این است که از داروی مالایتون و چگونگی تاثیر آن بر شپش ها بیشتر صحبت کنیم.


داروی مالایتون


 



مشخصات داروی مالایتون


داروی مالایتون (Malathion) با نام های تجارتی و اختصاری Quellada M, Prioderm, Derbac M  و بر طبق آنچه که در مقدمه نیز عرض کردم جزو طبقه بندی دارویی و پزشکی داروهای درمان انگل های پوستی جای می گیرد. بنا بر گفته ی پزشکان و متخصصان پوست و مو میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو نسبتا زیاد و میزان وابستگی و اعتیاد به دارو کم اعلام شده است. شایان ذکر است که برای تهیه داروی مالایتون نیاز به نسخه پزشک نمی باشد و در صورتی که از وجود شپش مطمئن شدید می توانید آن را از داروخانه ها تهیه کنید. استفاده بی مورد از این دارو دارای عوارضی می باشد!

یاداور می شویم که این داروی حشره کش برای درمان بیماری جرب و رفع آلودگی های ناشی از وجود شپش بکار می رود. دارو از طریق دخالت در سیستم عصبی انگل ها، موجبات فلج ساختن و مرگ آنها را فراهم می سازد. داروی مالایتون معمولا به شکل شامپو، لوسیون و محلول در دسترس مصرف کنندگان است. مصرف لوسیون این دارو بدلیل دارا بودن الکل زیاد، برای بچه های کوچک یا افرادی که دچار بیماری آسم هستند، مناسب نست و برای آنها، محلول مناسب تر است. طبق نظر متخصصان بهترین زمان مصرف دارو در درمان جرب و گری (یک بار در روز از لوسیون یا محلول)، و در دفع شپش (۳ بار، سه روز در میان از شامپو و ۲ روز، ۷ روز در میان از محلول یا لوسیون) و همچنین اندازه دوز مجاز مصرفی دارو  طبق دستور تایید شده است. ضمنا اعضای خانواده و اقوام نزدیک باید تحت درمان با دارو قرار بگیرند زیرا این عارضه ها معمولا واگیر دار بوده و از طریق تماس و استفاده از وسایل مشترک انتقال می یابند.


چگونگی تأثیر داروی مالایتون


داروی مالایتون


اثرات لوسیون یامحلول این دارو در دفع شپش ظرف ۱۲ ساعت و اثرات درمان گری دارو ظرف ۲۴ ساعت در بدن ظاهر خواهند شد. ضمنا اثرات این دارو تا زمانیکه شسته نشده اند، در بدن باقی می مانند. داروی مالایتون معمولا با دستور مصرف در اختیار شما قرار می کیرد و بسیار مهم است که سر ساعت و به موقع از آن استفاده کنید تا نتیجه دلخواه را به دست آورید. مانند بسیاری از داروهای دیگر این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. ضمنا از تابش نور محافظت گردد. در مورد قطع مصرف دارو باید یاداور شوم که بهتر است این دارو برای درمان کوتاه مدت باید مورد استفاده قرار بگیرد.


عوارض جانبی مصرف داروی مالایتون


داروی مالایتون


همراهان عزیز آسان طب: با اینکه برای تهیه داروی مالایتون به نسخه پزشک احتیاج نمی باشد اما این مفهوم را در بر ندارد که عارضه ای نیز نخواهد داشت. ایجاد تنگی نفس در بیماران مبتلا به آسم و همچنین سوزش و حساسیت پوست، از جمله عوارض نوع لوسیون دارو می باشند. همه ی داروهای شیمیایی ناخواسته عوارضی دارند گرچه همه ی این موارد رخ نمی دهند اما آگاهی از این عوارض بسیار مهم به شمار می آید. برخی از عوارض جانبی دارو نیز نیاز به درمان ندارد و با سازگاری دارو با بدن خود به خود از بین خواهد رفت.


موارد احتیاطی در خصوص مصرف داروی مالایتون


داروی مالایتون


اگر به بیماری آسم مبتلا هستید، قبل از مصرف این دارو، حتما پزشک معالج خود یا پزشک داروخانه را در جریان بگذارید.

مصرف دارو برای زنان حامله و زنان شیرده خطری در بر ندارد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال اشکالی ندارد، اما مصرف این دارو برای بچه های زیر ۶ ماه باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال اشکالی ندارد.

داروی مالایتون را بر روی پوست کاملا خشک اسپری کنید و سپس مالش دهید تا پوست مرطوب شود.

بعد از استفاده از دارو پوست را با سشوار و غیره خشک نکنید.

بعد از استفاده از داروی مالایتون حتما دستان خود را به خوبی بشویید.


منبع:  آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.