مجله سلامت

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

مجله سلامت

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

معرفی قرص مترونیدازول و نحوه مصرف آن

مترونیدازول دارویی است که با نام نیتروایمیدازول شناخته شده و از دسته آنتی بیوتیک ها محسوب می شود.این قرص معمولا برای درمان عفونت هایی از جمله عفونت ادراری ،زخم معده و یا عفونت دستگاه گوراش و در برخی موارد برای مشکلات پوستی تجویز می شود.در این مطلب از دکتر طب می خواهیم مختصری از شکل ظاهری عوارض جانبی دارو ،موارد منع مصرف ،تداخل دارویی و نکاتی که حین استفاده از آن باید دقت شود ،مطالبی را به اشتراک بگذاریم.

 

مترونیدازول

 

 

شکل ظاهری دارو

مترونیدازول به صورت قرص های خوراکی گرد ،تخت و سفید مایل به زرد هستند.هر یک عدد از این قرص 250 میلی گرم می باشد و در یک ورق 10 تایی و جعبه هایی 100 تایی در داروخانه ها با نسخه به فروش می رسد.

 

تداخل های دارویی

در صورتی که از داروهای زیر استفاده می کنید پزشک خود را در جریان قرار دهید :

داروهای ضد انعقاد : مصرف همزمان مترونیدازول با داروی ضد انعقاد احتمال خون ریزی را افزایش می دهد.

دی سولفیرام : اگر میترونیدازول را همزمان با این دارو استفاده کنید عوارض جانبی افزایش یافته و سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد.

لیتیم : مصرف همزمان لیتیم با این دارو ،احتمال مسمومیت ناشی از لیتیم را بالا می برد.

 

عوار جانبی مترونیدازول

هر دارویی در کنار تاثیر مثبت بر روی روند درمان بیماری ممکن است با عوارضی ناخواسته همراه باشد.هرچند که این عوارض بطور کامل در یک فرد دیده نمی شود.پس اگر عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید :

 

مترونیدازول
doctorteb.ir

 

تیره شدن بیش از حد مدفوع

وجود خون در ادرار و مدفوع

هر نوع تحریک

ضعف دست ها و پاها

بی حسی

تهوع و استفراغ

کهیر یا قرمزی یا خارش

گلو درد و تب

درد شدید معده

احساس فشار در لگن

تکرر ادرار یا درناک بودن هنگام ادرار

نقاط قرمز رنگ ته سوزنی بر روی پوست

خونریزی یا کبودی غیر عادی

حملات تشنجی

کاهش اشتها

تغییر در احساس طعم

خشکی دهان

 

مقدار مصرف برای سه نوع عفونت مختلف

عفونت های باکتریایی : برای بزرگسالان و نوجوانان با توجه به وزنشان مصرف شود. بطور معمول دارو 7.5 میلی گرمی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حداکثر یک گرم آن را به مدت یک هفته شش ساعت یک بار مصرف شود.ولی برای کودکان همین مقدار با توجه به وزن هشت ساعت یکبار است.

عفونت های آمیبیازی : بزرگسالان و نوجوانان هر 500 الی 750 میلی گرم در مدت پنج تا ده روز در سه وعده مصرف کنند.اما مصرف آن برای کودکان متناسب با وزن بدنشان خواهد بود.(11.6 تا 16.7 میلی گرم به ازای هر کیوگرم سه وعده در مدت 10 روز استفاده شود)

عفونت های تریکومونازی : بزرگسالان و نوجوانان نوع 250 میلی گرمی را در سه نوبت به مدت یک هفته استفاده کنند.کودکان نیز طریقه مصرف بر اساس وزنشان خواهد بود.(هر 5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن سه نوبت به مدت یک هفته)

 

از آنجایی که مطالعات و تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات اثری از نابهنجارهای مادرزادی دیده نشده است مصرف آن در ماه های اول بارداری توصیه نمی شود و چون این دارو در شیر مادر ترشح می کند احتمال دارد کودک شیر خواره تحت تاثیر عوارض دارو از طریق خوردن شیر مادر قرار بگیرد بنابراین در دوران شیردهی از آن استفاده نشود.

 

منبع : دکتر طب

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.