مجله سلامت

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

مجله سلامت

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

روش های درمان رفلاکس معده در طب سنتی

تقریبا هر کسی در طول زندگی خود چند بار به بیماری رفلاکس معده یا ترش کردن در طول دچار می شود و از آن رنج می برد. رفلاکس معده یکی از بیماری های رایج گوارشی است و طبق آمار از هر 10 نفر 5 نفر به آن مبتلا هستند. در این بیماری محتویات معده طی فرایندی دوباره به مری بر می گردد و باعث سوزش شکم شما می شود. همان طور که اشاره کردیم، هر کسی ممکن است در طول زندگی خود چندبار به این بیماری دچار شود به همین خاطر بهتر است با درمان های خانگی و به طور کلی رفلاکس معده در طب سنتی بیشتر آشنا شوید.


رفلاکس معده در طب سنتی




رفلاکس معده چیست ؟

به طور کلی رفلاکس معده یا ترش کردن زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری بازگردد. اگر عضله تنگ کننده مری که به اسفنکتر معروف است آسیب ببنید یا ضعیف شود، اسید معده وارد مری می شود. اصلی ترین وظیفه اسفنکتر این است که اجازه ندهد غذای هضم شده در معده به سمت بالا حرکت کند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه بهداشت جهانی، رفلاکس معده رایج ترین بیماری گوارشی در کشور های جهان اول می باشد.

علائم رفلاکس معده

+ افزایش ناگهانی بزاق دهان و احساس بالا آمدن محتویات موجود در معده

+ احساس پر بودن قسمت انتهایی گلو یا اینکه چیزی در آن چسبیده است

+ تلخ شدن بزاق موجود در دهان

+ احساس تهوع

+ درد در قفسه سینه

+ سرفه های مقطع

+ خشن شدن صدا

+ نارسایی در عمل بلع

+ سوزش سر دل

مهم ترین نشانه رفلاکس معده سوزش مری می باشد. زمانی که اسید معده به مری می ریزد، سلول های دیواره معده می سوزند و به همین دلیل شما احساس سوزش می کنید.


رفلاکس معده در طب سنتی


علل رفلکس معده

از نظر کارشناسان تغذیه مهم ترین دلیل ایجاد رفلکس معده استرس می باشد. بر اساس یک آزمایش در شهر ماساچوست، بوستون، تعداد افرادی که دچار رفلاکس معده می شوند در دوران امتحانات چند برابر می شود.

یکی دیگر از دلایل این بیماری که بیشتر در آقایان به وقوع می پیوندد، بروز مشکلات در اسفنکتر می باشد. همان طور که اشاره کردیم آسیب وارد شدن یا ضعیف شدن این ماهیچه باعث می شود اسید معده به داخل مری بریزد.

تمام عواملی که به اسفنکتر آسیب وارد کنند. دلایل بیرونی بسیاری می توانند باعث ایجاد آسیب به این ماهیچه شوند که از میان مهم ترین آنها می توان به پرخوری، پوشیدن لباس های تنگ، وعده های غذایی حجیم و اضافه وزن اشاره کرد.


رفلاکس معده در طب سنتی


رفلاکس معده در طب سنتی

برای درمان این بیماری می توان از دارو هایی گیاهی که در هر خانه ای پیدا می شوند استفاده کرد. ما قصد داریم شما را در این قسمن با تعدادی از این بیماری ها آشنا کنیم:

آب لیمو

یکی از راحت ترین راه ها برای درمان رفلاکس معده در طب سنتی استفاده از محلول آب لیمو و آب گرم می باشد. استفاده از این محلول می تواند اسید معده شما را تا حد زیادی معتدل نگه دارد و از وارد شدن آن به مری جلوگیری کنید. بدین منظور کافی است تا صبح ها وقتی از خواب بیدار می شوید و قبل از اینکه صبحانه بخورید چند قطره آب لیمو را داخل یک فنجان آب گرم بریزید و سپس آن را میل کنید. این کار را حتما قبل از صبحانه خوردن و زمانی که معده شما خالی است انجام دهید.


جوش شیرین

نه تنها جوش شیرین به دلیل داشتن طبیعت و مزاج گرم می تواند از سردی معده شما جلوگیری کند، بلکه می تواند اثر اسید معده را نیز خنثی کند. جوش شیرین یکی از بازی ترین مواد موجود در هر خانه ای می باشد که مصرفش برای رفلکس معده بسیار مفید است. برای این کار بهتر است نصف قاشق غذا خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم بریزید و سپس آن را به خوبی هم بزنید. مزه این محلول اصلا خوشایند نیست ولی اثر پذیری بسیار قوی دارد. جوش شیرین یکی از بهترین مواد برای درمان رفلاکس معده در طب سنتی می باشد.


دمنوش بابونه

اگر رفلاکس معده به خاطر رسوب خلط سودا یا بلغم بوجود امده باشد بهترین ماده برای درمانش دمنوش بابونه است. بابونه دارای خواص ضد التهابی است که می تواند باعث ترمیم سوختگی های دیواره مری شود و درد های شما را تا حد زیادی التیام ببخشد. همچنین همان طور که اشاره کردیم مهم ترین دلیل ایجاد رفلاکس معده استرس است. استفاده از دمنوش بابونه یکی از بهترین مواد برای آرامش است. بابونه دارای خاصیت بازی نیز است و به همین دلیل می تواند اسید معده را خنثی کند و از سوختگی بیشتر مری جلوگیری کند.


نعناع

نعناع نیز از جمله بهترین مواد برای درمان رفلاکس معده در طب سنتی می باشد که در هر خانه ای پیدا می شود. نعنا دارای طبع گرم و خشک است که می تواند باعث کاهش التهابات مری شود. همچنین نعناع می تواند از سو هاضمه نیز جلوگیری کند. پس هر وفت به رفلاکس معده دچار شدید مقداری عرق نعنا بعد از خوردن وعده های غذایی را مصرف کنید. البته باید در مصرف این ماده شدت دقت کرد چرا که استفاده بیش از اندازه باعث تشدید بیماری شما می شود.




چند توصیه برای رفلاکس معده

تغییر در رژیم غذایی: اگر به رفلاکس معده دچار شدید باید حسابی مواظب غذاهایی که مصرف می کنید باشید. استفاده از مواد اسیدی مانند مرکبات به هیچ عنوان توصیه نمی شود و در عوض سعی کنید از سبزیجات و مواد فیبری مصرف کنید.

تناسب اندام: یکی از مهم ترین دلایلی که باعث بروز این بیماری می شود، فشار بیش از حد به مری، ناشی از وزن زیاد می باشد. این فشار باعث می شود تا اسفنکتر آسیب ببیند.

ترک سیگار: یکی دیگر از عواملی که باعث می شود اسفنکتر آسیب ببیند، سموم موجود در دود سیگار است.

خوابیدن به پهلوی چپ: خوابیدن بر روی پهلوی راست باعث فشار آمدن به مری و پارگی اسفنکتر می شود.

عدم استفاده از شکلات:  شکلات ها دارای ماده ای به نام مِتیل‌گِزانتین هستند که باعث می شوند عضله‌ی صاف اسفنکتر تحتانی مری را به حالت استراحت دراید.


منبع: آسان طب

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.