مجله سلامت

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

مجله سلامت

پیشگیری از بیماریها، درمان های خانگی، طب سنتی

آشنایی با علائم منژیت و روش ها ی درمان آن

یکی از بیماری های خطرناکی که بیشتر کودکان را تهدید می کند ، منژیت است .به التهاب غشای دور مغز و نخاغ که اکثر توسط عفونت بوجود می آید منژیت می گویند . برای همه ضروری است تا با علائم منژیت آشنا باشند تا بتوانند به موقع از آن آگاهی پیدا کنند و نسبت به درمان آن تلاش کنند . این بیماری به دو دسته منژیت ویروسی مننژیت ( که بسیار شایع است و زیاد خطرناک نیست ) و منژیت باکتریایی( که بسیار خطرناک است و می تواند باعث مرگ شود و خیلی شایع نیست ) .


علائم منژیت 



علائم منژیت چیست ؟


شایع ترین علائمی که در جوانان و نوجوانان دیده می شود به شرح زیر می باشد :

+ تب

+ سردرد

+ تشنج

+ اختلال در خواب

+ سفت شدن گردن خصوصا وقتی آن را خم می کنید .

علائم منژیت در کودکان و بزرگسالان کمی متفاوت است . ما آنها را در این بخش آورده ایم :

+ کودکان کج خو می شوند و به شدت گریه می کنند . از غذا خوردن خودداری می کنند و پوستشان به شدت تحریک پذیر می شود . .قتی انها را بغل می کند فریاد می کشند .

+ در کودکان علائمی همچون آنفولانزا نیز مشاهده می شود

+ بزرگسالان معمولا تنها به سردرد مبتلا می شوند و شاید در بعضی موارد در غذا خوردن مشکل داشته باشیند و استفراغ کنند .

همان طور که می بینید این علائم انچنان قابل تمیز نیستند پس بهتر است اگر این نشانه ها را دیدید به سرعت به دکتر مراجعه کنید ، چرا که تشخیص اصلی با او می باشد .

علائم منژیت


آشنایی با راه های درمان منژیت


وقتی شما به دکتر مراجعه کنید ابتدا او در مورد علائم شما سوال هایی می پرسد . و چند سری آزمایش را بر روی شما انجام می دهد .

مهم ترین آزمایشی که می تواند نشان دهد که شما به بیماری منژیت دچار شدید یا نه ، آزمایشی است که به پونکسیون کمری مشهور است . در این آزمایش از نخاع شما نمونه برداری می شود و با مشاهده مایع نخاعی دکتر می تواند به شما بگوید که آیا به بیماری مبتلا شده اید یا نه . ممکن است برای اطمینان بیشتز از از آزمایش های سی تی اسکن و ام آر ای نیز استفاده شود .

اگر شما به منژیت باکتریایی دچار شده باشید ، در بیمارستان بستری می شود و باید با آنتی بیوتیک ها تحت درمان قرار بگیرید . از مهم ترین این دارو ها می توان به دگزامتازون اشاره کرد . شما باید حتما تحت مراقبت های شدید قرار بگیرید تا دچار مشکلاتی همچون از دست دادن شنوایی و یا مشکلات دچار نشوید .

منژیت ویروسی که بسیار نیز شایع تر می باشد ، خیلی راحت و معمولا در دوهفته درمان می شود . اگر شما به منژیت خفبف دچار شده باشید ، تنها با استراحت در منزل نیز درمان می شوید . وقتی درحال استراحت هستید باید مقادیر زیادی مایعات مصرف کنید تا آب بدنتان خشک نشود .


علائم منژیت


راه های پیشگری

تنها راه پیشگری از این بیماری رعایت استاندارد های بهداشت می باشد . این یعنی شما باید به کودک خود واکسن های سرخک، آبله مرغان، ویروس آنفولانزای نوع ۲ و عفونت پنوموکوک را تزریق کنید . اگر در خانواده شما کسی مبتلا به این بیماری بوده است و یا اینکه می خواهید مراتب ایمنی را بیشتر رعایت کنید ، باید از واکسن مننگوکوک استفاده کنید .

منبع : www.netsalamat.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.